יום ראשון, 26 ביולי 2020

מדור 1 עד דור 4

מספר חודשים לפני הגעתה של רשת מדור 4 לישראל, שווה להקדיש כמה מילים להצגת הטכנולוגיה העומדת מאחורי רשתות הסלולר, מדור 1 ועד דור 4.

 

נכון ל-2013 נשיאת טלפון סלולרי הפכה לפעולת חובה עבור כל אזרח ישראלי המבקש להיחשב לאדם מתפקד בחברה ועל כן מתבקש להיות זמין לתקשורת בינאישית במרבית שעות היממה. מצב דומה מתקיים במרבית מדינות העולם המודרני, שכן קשה להתכחש לתועלת המיידית המגיעה משימוש בשירותיה של תקשורת סלולרית.

מהו הבסיס הטכנולוגי בזכותו רשתות סלולר יכולות לאפשר שירותי תקשורת נתונים ותקשורת קולית כמעט מכל מקום ברחבי ישראל? באופן מעט מפתיע למרות ההתפתחות המואצת במכשירי הסלולר עצמם ובשירותי התקשורת הסלולרית, גם רשתות הסלולר הראשונות וגם רשתות הסלולר המתקדמות ביותר המשתייכות לקטגוריית דור 4 (LTE Advanced) פועלות על בסיס אותו הגיון טכנולוגי.

מהי רשת סלולר?

התשובה לשאלה זו מתחילה כבר בשם עצמו. המונח "רשת סלולר" מגיע מן המילה באנגלית cell (תא) שכן רשת סלולר מורכבת מתאי שטח מוגדרים. המשך התשובה מצריך הסבר נוסף – איזור הכיסוי של רשת סלולרית מחולק לתאי שטח, שצורתם היא צורת משושה או קרובה לזה, וגודלם נע בין כמה מאות מ"ר לבין כמה קמ"ר. על מנת להבטיח רמת כיסוי איכותית תאי השטח מוגדרים כך שיתקיים שטח חפיפה קטן בין תא אחד למשנהו.

במרכזו של כל תא שטח ברשת הסלולר נמצא ממסר שידור וקליטה, האחראי על ניהול התקשורת של כל מכשירי הסלולר הנמצאים בשטח התא. על מנת לבצע פעולה זו הממסר מסוגל לנהל תקשורת דו כיוונית מול מכשירי סלולר, מול ממסרים אחרים ברשת ומול מרכז הבקרה של הרשת הסלולרית.

כיצד יודעים הממסרים אילו מכשירי סלולר נמצאים בתחומם? כל מכשיר סלולר, או ליתר דיוק כל מכשיר בו פועלת קישורית סלולרית, משדר בתדירות קבועה בתדר שמוקצה לשם כך (שונה מן התדרים עליהם מתבצעת תקשורת נתונים אל המכשיר וממנו). השידור מתבצע גם בזמן המכשיר נמצא במצב "שינה".

אותות השידור נקלטים על יד הממסרים הממוקמים בסמוך למכשיר ועל פי עוצמת האותות הנקלטים מתבצע חישוב של מיקום המכשיר המשדר (מיקום מוערך, מתחת לרמת הדיוק של מערכות GPS). אותות השידור של מכשיר הסלולר כוללים גם מידע מזהה לגבי המנוי (כלומר איזה מספר סלולרי משויך למכשיר). הממסר אשר קרוב ביותר אל המכשיר מקבל את האחריות על ניהול התקשורת איתו ומעביר עדכון על כך למרכז הבקרה של רשת הסלולר. יש לציין כי תהליך זה על אף שהוא נשמע ארוך מתבצע בפועל תוך חלקיקי שנייה.

במידה ומשתמש הסלולר נמצא בתנועה, ממסר התא הסלולרי מבחין בכך (בזכות ניתוח אותות השידור אותו הצגנו בפסקה לעיל) וכאשר המכשיר מתקרב ליציאה מאיזור הכיסוי של התא הסלולרי, מועבר עדכון על כך לממסרי תאי הסלולר הסמוכים, והממסר בו מזוהה עוצמת הקליטה הגבוהה ביותר מקבל עליו את האחריות למכשיר. בזכות השטחים החופפים בין תא סלולרי אחד למשנהו, המעבר ממסר לממסר מתבצע בצורה מהירה ושקופה למשתמש, על כן גם אם אתם מדברים במכשיר סלולר ברכב הנוסע במהירות (לא כנהגים יש לקוות) גבוהה, איכות השיחה לא תיפגע למרות המעבר המהיר מתא סלולר אחד למשנהו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה